In de gemeenteraad vergadering van 18 november heeft de raad met een ruime meerderheid ingestemd op de motie voor behoud van de buslijn. Enkel de vvd stemde tegen. Een andere motie van de sp heeft het ook gehaald maar met een kleinere meerderheid. deze 2e motie bood iets meer speling voor het college maar was ook voor het behoud van de buslijn. Morgen meer informatie...
Op de website van Arriva is de dienstregeling voor 2015 gepubliceerd (pdf-je onderaan de pagina). Helaas zijn hier in de plannen van de gemeente opgenomen. Na de nieuwe dienstregeling met de huidige vergeleken te hebben zijn er een paar onbegrijpelijke punten aan het licht gekomen: - De rit van Lelycentre naar het Station is 3 minuten langer in de nieuwe dienstregeling - Er is geen halte bij de rotonde Oostranddreef/Runderweg, daardoor geen extra dekking Wijngaard - Het aantal haltes tussen Lelycentre en het Station is van 9 naar 6 gegaan Dit betekend dus dat: - Er totaal geen sprake is van een bezuiniging. Er worden 3 nieuwe halte's aangelegd voor een snelle route die 3 minuten langer duurt. Die 3 minuten meer kosten overigens over een jaar gezien ook aardig wat geld - Er geen sprake is van betere bereikbaarheid van de Wijngaard omdat er niet gestopt wordt op rotonde Oostranddreef/Runderweg Overigens heeft de gemeente schriftelijk antwoord gegeven op de vraag: Levert de aanstaande wijziging van buslijn 5 een besparing op? Het antwoord is echter erg vaag en laat geen besparing zien de route maakt deel uit van het totale pakket aan wijzigingen. De route op zich leidt niet tot Kortom: de enige bezuiniging die dit plan realiseert is €50 000,- voor het verwijderen van de verkeersdrempels, waar overigens weinig mis mee is. De gemeente spreekt zichzelf ook tegen, eerst hebben ze het over het verwijderen van drempels in de plantage en atol en iets verder is dit opgelost door de bus enkel niet over de plantage te laten rijden. Het probleem ligt dus in de plantage. Een stuk eerder in dezelfde brief is op de vraag: Hoeveel klachten heeft de gemeente over deze buslijn ontvangen en wat voor klachten waren dat? Het volgende geantwoord: de gemeente heeft in 2014 klachten van zes individuen over deze buslijn ontvangen en twee schadeclaims. Drie klachten gaan over schade en trillingshinder en eveneens drie over de grote loopafstanden naar de haltes vanuit de Wijngaard/Oostrandpark. Het aantal telefonische klachten over de bus wordt niet geregistreerd, maar ook telefonisch zijn er soortgelijke klachten ontvangen over overlast en loopafstanden. Dit stuk is interessant. Er wordt gesproken over 2 schadeclaims. Gezien het feit dat de gemeente in het antwoord hier boven de plantage wil mijden kun je voorzichtig concluderen dat er vanuit daar 2 claims zijn gekomen (let op! Dit wordt nergens bevestigd en is enkel geconcludeerd uit een beredenering). Er wordt dus een hele buslijn omgelegd, vele mensen moeten elke dag veel verder naar een halte lopen, ouderen kunnen haltes moeilijker bereiken, en dat enkel en alleen vanwege 2 schade claims. Dan waren er nog drie klachten over verre loopafstanden maar die worden dus blijkbaar niet serieus genomen gezien het feit dat er niet bij halte oostranddreef gaat worden gestopt. De conclusie is dan dat er een ingrijpende verslechtering plaats vind in het openbaar vervoersaanbod in de Atolwijk door 2 schadeclaims en een gemeente die hier heel zwak op reageert. Tevens worden de klachten over trillingen niet weggehaald doordat er altijd groot vervoer in de Atolwijk zal blijven vanwege de bevoorrading van de Albert Heijn.
|