Behoud buslijn atol
  • Home
  • Argumenten
  • Nieuws
  • Petitie
  • Contact

Lijn 5 is gered!

Dankzij uw hulp heeft de gemeenteraad op 18 november 2014 met een grote meerderheid ingestemd met een motie voor het behoud van de huidige route. Dit was niet gelukt zonder de vele aantal handtekeningen die zijn gezet. Heel erg bedankt voor uw steun!

Naar de petitie

Lijn 5 Blijft!

11/18/2014

Comments

 
In de gemeenteraad vergadering van 18 november heeft de raad met een ruime meerderheid ingestemd op de motie voor behoud van de buslijn. Enkel de vvd stemde tegen. Een andere motie van de sp heeft het ook gehaald maar met een kleinere meerderheid. deze 2e motie bood iets meer speling voor het college maar was ook voor het behoud van de buslijn. Morgen meer informatie...
Comments

616 Handtekeningen Ingezameld

11/18/2014

Comments

 
Picture
Comments

Nieuwe dienstregeling Arriva online

11/17/2014

Comments

 
Op de website van Arriva is de dienstregeling voor 2015 gepubliceerd (pdf-je onderaan de pagina). Helaas zijn hier in de plannen van de gemeente opgenomen. Na de nieuwe dienstregeling met de huidige vergeleken te hebben zijn er een paar onbegrijpelijke punten aan het licht gekomen:

- De rit van Lelycentre naar het Station is 3 minuten langer in de nieuwe dienstregeling
- Er is geen halte bij de rotonde Oostranddreef/Runderweg, daardoor geen extra dekking Wijngaard
- Het aantal haltes tussen Lelycentre en het Station is van 9 naar 6 gegaan

Dit betekend dus dat:

- Er totaal geen sprake is van een bezuiniging. Er worden 3 nieuwe halte's aangelegd voor een snelle route  die 3 minuten langer duurt. Die 3 minuten meer kosten overigens over een jaar gezien ook aardig wat geld

- Er geen sprake is van betere bereikbaarheid van de Wijngaard omdat er niet gestopt wordt op rotonde Oostranddreef/Runderweg


Overigens heeft de gemeente schriftelijk antwoord gegeven op de vraag: Levert de aanstaande wijziging van buslijn 5 een besparing op?

Het antwoord is echter erg vaag en laat geen besparing zien
de route maakt deel uit van het totale pakket aan wijzigingen. De route op zich leidt niet tot 
lagere exploitatiekosten van de buslijn zelf, maar wel tot betere beheersing van de onderhoudskosten 
aan de drempels. Het niet-wijzigen van de route leidt er bovendien toe dat het totale 
bezuinigingspakket op het openbaar vervoer ter discussie komt te staan en uitgesteld moet worden.
Iedere aanpassing van de routes en dienstregeling van de reguliere buslijnen leidt in dit stadium tot:
- stopzetting invoering nieuwe dienstregeling, en daardoor tot minimaal drie maanden uitstel 
van de noodzakelijke bezuinigingen (iedere maand uitstel kost minimaal € 25.000 voor de 
reguliere buslijnen) 
- het opnieuw drukken van busboekjes, haltevertrekstaten en opstellen van personeelsroosters 
(kosten minimaal € 20.000). 
Verwijdering van de huidige drempels en plateaus op de Atol en Plantage kost ca. € 50.000, en leidt 
tot aanzienlijke verslechtering van de verkeersveiligheid door hogere snelheden van het autoverkeer. 
Dit acht het college geen wenselijk alternatief. Een route vanaf de Oostranddreef via de Atol naar de 
Parkdreef (en niet meer via de Plantage), bleek qua omloop niet te passen, waardoor het Lelycentre 
niet meer bediend kan worden (eindhalte wordt dan de Koploper) en leidt tot hogere kosten.

Kortom: de enige bezuiniging die dit plan realiseert is €50 000,- voor het verwijderen van de verkeersdrempels, waar overigens weinig mis mee is. De gemeente spreekt zichzelf ook tegen, eerst hebben ze het over het verwijderen van drempels in de plantage en atol en iets verder is dit opgelost door de bus enkel niet over de plantage te laten rijden. Het probleem ligt dus in de plantage.

Een stuk eerder in dezelfde brief is op de vraag: Hoeveel klachten heeft de gemeente over deze buslijn ontvangen en wat voor klachten waren dat?


Het volgende geantwoord:
de gemeente heeft in 2014 klachten van zes individuen over deze buslijn ontvangen en twee schadeclaims. Drie klachten gaan over schade en trillingshinder en eveneens drie over de grote loopafstanden naar de haltes vanuit de Wijngaard/Oostrandpark. Het aantal telefonische klachten over de bus wordt niet geregistreerd, maar ook telefonisch zijn er soortgelijke klachten ontvangen over overlast en loopafstanden.
Dit stuk is interessant. Er wordt gesproken over 2 schadeclaims. Gezien het feit dat de gemeente in het antwoord hier boven de plantage wil mijden kun je voorzichtig concluderen dat er vanuit daar 2 claims zijn gekomen (let op! Dit wordt nergens bevestigd en is enkel geconcludeerd uit een beredenering). Er wordt dus een hele buslijn omgelegd, vele mensen moeten elke dag veel verder naar een halte lopen, ouderen kunnen haltes moeilijker bereiken, en dat enkel en alleen vanwege 2 schade claims. 

Dan waren er nog drie klachten over verre loopafstanden maar die worden dus blijkbaar niet serieus genomen gezien het feit dat er niet bij halte oostranddreef gaat worden gestopt.



De conclusie is dan dat er een ingrijpende verslechtering plaats vind in het openbaar vervoersaanbod in de Atolwijk door 2 schadeclaims en een gemeente die hier heel zwak op reageert. Tevens worden de klachten over trillingen niet weggehaald doordat er altijd groot vervoer in de Atolwijk zal blijven vanwege de bevoorrading van de Albert Heijn. 
5 Lelycentre-Warande 2015
File Size: 85 kb
File Type: pdf
Download File

5 Warande-Lelycentre 2015
File Size: 126 kb
File Type: pdf
Download File

Comments

Tussenstand petitie

11/12/2014

Comments

 
Foto
De petitie loopt nu publiekelijk 2 weken sinds het in de media bekend is geworden. Wij zijn druk bezig met het verkrijgen van zo veel mogelijk steun voor de petitie. Online staat de teller op 1 ondertekening na op 200 ondertekeningen, waarvoor dank! Maar de afgelopen weken zijn wij ook meerdere malen met de bus meegegaan om echt de gebruikers van de lijn te bereiken. En met succes, het aantal handtekeningen dat op papier verzameld zijn staat inmiddels op 245! 

Helaas is er dan altijd een maar. De nieuwe dienstregeling ligt op dit moment al klaar. Wil de gemeente er dus nog iets in veranderen dan moet deze worden uitgesteld wat geld kost. Daarom moeten we echt zo veel mogelijk handtekeningen verzamelen om de gemeenteraad te kunnen overtuigen dat de huidige plannen niet deugen. Er zullen dan ook meer acties komen om handtekeningen op papier te verzamelen. 
Comments

Inspraak bij gemeenteraadsvergadering

10/29/2014

Comments

 
Bij de vergadering van de Gemeenteraad op 28 oktober 2014 heeft initiatiefnemer van de petitie, Bart Kromwijk inspraak gedaan tijdens de A-sessie in de presentatiezaal van het stadhuis. Tijdens deze vergadering is het mogelijk voor burgers om leden en vertegenwoordigers van de gemeenteraad toe te spreken. Dit is dan ook gedaan met vele positieve reacties na afloop.
Met hulp van de heer Hicham Ismaili Alaoui, van Fractie LEUC en de heer Bas de Reus, van GroenLinks is Bart geholpen in het voorbereiden van het betoog.

Read More
Comments

    Archief

    November 2014
    Oktober 2014

    CATEGORIEën

    Alles
    Arriva
    Gemeente
    Overig
    Petitie

    RSS Feed