Behoud buslijn atol
  • Home
  • Argumenten
  • Nieuws
  • Petitie
  • Contact

Lijn 5 is gered!

Dankzij uw hulp heeft de gemeenteraad op 18 november 2014 met een grote meerderheid ingestemd met een motie voor het behoud van de huidige route. Dit was niet gelukt zonder de vele aantal handtekeningen die zijn gezet. Heel erg bedankt voor uw steun!

Naar de petitie

Inspraak bij gemeenteraadsvergadering

10/29/2014

Comments

 
Bij de vergadering van de Gemeenteraad op 28 oktober 2014 heeft initiatiefnemer van de petitie, Bart Kromwijk inspraak gedaan tijdens de A-sessie in de presentatiezaal van het stadhuis. Tijdens deze vergadering is het mogelijk voor burgers om leden en vertegenwoordigers van de gemeenteraad toe te spreken. Dit is dan ook gedaan met vele positieve reacties na afloop.
Met hulp van de heer Hicham Ismaili Alaoui, van Fractie LEUC en de heer Bas de Reus, van GroenLinks is Bart geholpen in het voorbereiden van het betoog.
Het volgende stuk werd aan de aanwezigen voorgelezen:
VOORZITTER, Geachte raadsleden, fractieassistente en andere aanwezigen,

Mijn naam is Bart Kromwijk, 16 jaar en bewoner en gebruiker van het openbaar vervoer in Lelystad en in het bijzonder van Lijn 5 (route: Lelycentrum-Warande).

Ik ben hier vanavond aanwezig omdat ik het liggende besluit om buslijn 5 te wijzigen van de tafel wil krijgen als direct betrokkenen en bewoner. Vorige week donderdag 23 oktober jl. werd via Omroep Flevoland gemeld dat het college van burgemeester en wethouders in overleg met busmaatschappij Arriva het besluit heeft genomen om per ingang van komende dienstregeling 2015 stadsvervoer, de route van buslijn 5 te wijzigen. 

Ik en vele mensen met mij vinden dat dit niet de oplossing is van de huidige klachten over de buslijn, en met name de route die deze lijn aflegt. De huidige route die de bus rijdt is speciaal aangepast voor de bus, zo liggen er speciale busdrempels, enkel op delen van de Atol en de Parkdreef waar de bus rijdt. Deze route wordt al jaren gehanteerd en heeft tot nu toe geen problemen opgeleverd. De huidige klachten over krappe bochten en verzakte drempels zijn ook in de loop der tijd ontstaan. De bochten zijn vele jaren terug door de gemeente versmald en de verzakkingen van de drempels zijn ontstaan na onderhoud in Juli 2013. Dit is overigens geen groot knelpunt voor de bussen die de route zonder grote hindernissen kunnen afleggen. Arriva rijdt namelijk met kortere bussen over deze route dan Connexxion in de vorige concessie deed, deze kortere bussen zijn immers aangeschaft vanwege de krappe bochten. Als gebruiker van de lijn kan ik dan ook uit ervaring zeggen dat deze bochten nooit voor meer dan een minuut vertraging hebben gezorgd.

Met het weghalen van de buslijn uit de Atolwijk wordt het gebruik van de bus voor grote groepen gebruikers hoogdrempeliger en gaat dit meer tijd in beslag nemen. Loopafstanden vanuit de wijk worden dusdanig lang dat men meer tijd kwijt is aan het bereiken van de halte dan dat zij onderweg zijn. Hierdoor zullen huidige gebruikers sneller naar alternatieve vervoersmiddelen grijpen, waardoor het gebruik van deze, maar ook andere buslijnen daalt. Belangrijke bestemmingen zoals Atolplaza, Zwembad de Koploper en Winkelcentrum Voorhof zijn in de huidige plannen meer dan twee keer zo ver verwijderd van een halte. Ook zijn deze haltes aan de dreef gevestigd waardoor zij enkel per trap te bereiken zijn. Door het verlies van deze reizigers worden de bussen op lijn 5 onrendabel vanwege onvoldoende gebruik. Het extra aandoen van de Wijngaard en het Oostrandpark kunnen dit niet compenseren. 

Ook het inzetten van een buurtbus zal het gebruik alleen maar laten dalen gezien het feit dat deze busjes minder toegankelijk zijn, minder comfortabel vergeleken met een standaard bus en minder frequent rijden. Ook is het in mijn ogen verdringing van betaalde functies door vrijwilligers. Er wordt immers een huidige algemene voorziening weggehaald en vervangen door een buurtbus terwijl een buurtbus enkel de huidige voorzieningen mag aanvullen.

Ik ben tegen het huidige plan en ik weet zeker dat vele burgers, gebruikers en zelfs raadsleden met mij dat ook zijn. Daarom ben ik ook een petitie gestart voor het behoud van de buslijn in de Atol. Deze petitie kunt u ondertekenen op www.busatol.nl Er zijn namelijk genoeg andere alternatieven zoals het verbeteren van de infrastructuur in de wijk of de lijn uit te laten voeren met kleinere Midi bussen maar wel met voldoende capaciteit om aan de huidige vraag te kunnen voldoen. Want wat niet vergeten moet worden is dat er veel gebruik wordt gemaakt van deze lijn en er dus veel reizigers de dupe zijn van kleine problemen in de route. Bij het omleggen van de route moeten er ook kosten worden gemaakt om bushaltes aan te leggen, voetpaden aan te leggen, bruggen aan te leggen en de huidige haltes verwijderen. Dit geld kan beter besteed worden om de huidige route te verbeteren om de route rendabel te houden.

Voorzitter, tot slot wil ik de heer Hicham Ismaili Alaoui, van Fractie LEUC en de heer Bas de Reus, van GroenLinks bedanken voor hun bereidwilligheid om mij te woord te staan en het wegwijs te maken hoe ik als burger en betrokkene hier in u aanwezigheid deze opvatting en zienswijze kan delen. Dank u wel.
Comments
comments powered by Disqus

    Archief

    November 2014
    Oktober 2014

    CATEGORIEën

    Alles
    Arriva
    Gemeente
    Overig
    Petitie

    RSS Feed